Budite odgovorni logo

podijelite na društvenim mrežama

 Tko je Sandra Bortek?

Poduzetnica, startupovka, više od 15 godina iskustva u marketingu, avanturistica (planinarenje, trčanje, priroda), uvijek nasmijana, turistički vodič 🙂  Iza sebe imam nekoliko projekata, posljednji startup SightRun mobilna aplikacija je višestruko nagrađivana. Puno radim s novim poduzetnicima, rado konzultiram i radim na projektima s kojima se lako mogu povezati (zbog načina života) i na kojima vidim da najviše mogu doprinjeti. Bila sam i gost predavač na Algebri, ZŠEMu, TVZu, često sudjelovala u izlaganjima vlastitog startupa unutar ZICER-a…

 

 

Što je start-up?

Startup bi bio projekt ili novoosnovana tvrtka koja svojim djelovanjem odskače od klasičnih poslovnih modela. Najčešće govorimo o tehnološkim startupovima, ali oni mogu biti i u bilo kojem drugom segmentu – hrana, ekologija, agronomija, moda, sportska oprema…

Često se pogrešno poistovjećuje da je bilo koja novoosnovana tvrtka startup. To nije nužno tako. Primjerice jedan računovodstveni servis s klasičnim poslovanjem nije startup, ali kada bi primjerice taj računovodstveni servis razvio poseban novi sustav vođenja računovostva, olakšao poslovanje poduzetnicima, ubrzao proces, pojeftinio uslugu… mogli bismo ga nazvati startupom. Kod startupa je važna i sklabilnost. To bi značilo da svoj projekt, ako ste ga pokrenuli u Hrvatskoj i tu ga testirali, možete nastaviti širiti izvan granica u kratkom vremenu. Dođete li na startup natjecanje, žiri će od vas očekivati da imate ideju kako skalirati projekt.

 

 Koje vještine su poželjne pri pokretanju start-upa?

Što ih više imamo, to je dakako bolje. Nismo uvijek vješti u svemu, ali dobro je znati da neke vještine možemo naučiti, a neke pak izbrusiti da u njima budemo još bolji. Kod mladih poduzetnika često vidim strah od postavljanja pitanja, upoznavanja novih ljudi. Prezentacijske vještine i strah od javnih nastupa je čest, ali i to je nešto što se promijeni i poboljša s iskustvom. Bitno je samo da se što više izlažemo takvim situacijama i dozvolimo si da u početku budemo loši (ili nesavršeni), da imamo tremu. Kada više puta ponovimo istu priču, taj strah i trema popuštaju. Zapravo je sasvim svejedno gleda li vas dvoje ili 300 ljudi, možda će vam biti lakše prezentirati nešto pred manjim brojem ljudi, ali ne treba bježati ni od veće publike. Jednako je i s davanjem izjava za medije. Ako želite da što više ljudi zna na čemu radite, morate biti spremni na komunikaciju s medijima. Ne bježite od javnih nastupa ili istupa.

Dobro izražavanje i prezentacijske vještine su dakle itekako poželjne. Poznavanje rada na računalu i engleskog jezika rekla bih da je danas nužno, osobito ako vjerujete u svoj projekt i želite izaći izvan granica Hrvatske. U startup svijetu engleski je zapravo jezik komunikacije.

Ako krećete sami trebat će vam sigurno dobre organizacijske sposobnosti i trebat ćete se izbrusiti u upravljanju svojim vremenom.

Rekla bih da je proaktivnost važna, snalažljivost, upornost i ustrajnost, i samopouzdanje, prilagodljivost raznim situacijama i sagledavanje i rješavanje problema itekako će biti od pomoći. Dakako, ako uz sve ovo imate neka druga znanja i vještine koje su vam potrebne za vaš projekt (programiranje, grafički programi, rad na društvenim mrežama,..) bit će vam lakše ne samo raditi, već i komunicirati s ljudima koji će vam se pridružiti na projektu.

 

7 koraka ili savjeta kako pokrenuti start-up?

1. PROMATRAJTE SVIJET OKO SEBE – startup obično znači rješavanje nekog problema. On ne mora biti veliki, već može biti i manja izmjena koja će nekome olakšati svakodnevne aktivnosti, ubrzati procese, pojeftiniti proizvodnju… Koji su to problemi/izazovi s kojima se vi ili netko vama blizak susreće svakodnevno/često?

2. STARTUP ZAJEDNICA – Posjetite neki startup inkubator ili akcelerator i raspitajte se kako se možete uključiti u njihove radionice, predavanja. Upoznajte se sa startup zajednicom i scenom i posjećujte događanja na kojima se startupovi prezentiraju. Učite od njih, upoznajte ljude koji se tamo kreću i povežite se s njima. Uostalom povežite se s ljudima koji su vizionari poput vas ili poput kojih želite biti. Tražite savjete, pitajte što vas zanima, budite proaktivni. Startup zajednica je jako otvorena i moje je iskustvo da svi rado pomažemo jedni drugima.

3. ODVAŽITE SE I KRENITE ČIM PRIJE – često sam studentima znala reći da dok si mlad imaš više prilika i treba pokušavati. Smiješ krenuti i smiješ propasti više puta jer nemaš toliko obveza i odgovornosti koje dođu s godinama i u konačnici imaš vremena. A s godina dođe obitelj, djeca, krediti, stalni posao i treba u takvim trenucima puno više hrabrosti za skok u nepoznato i nesigurno.

4. NE TREBATE BRZATI I ODMAH OTVARATI TVRTKU – osmislite projekt, napravite istraživanje, aplicirajte na startup natjecanja i pokušajte dobiti povratnu informaciju što drugi misle o projektu. Formalizacija projekta doći će prirodno i u tom trenu nećete dvomuniti što trebate napraviti.

5. NE VJERUJTE PRIJATELJIMA I OBITELJI – možda zvuči ružno jer oni su upravo ti koji će vas vrlo vjerojatno podržati u vašoj ideji i reći kako je “cool”. Ono što vi trebate znati je je li vaš projekt “cool” vašoj ciljanoj skupini. Prijatelje i obitelj čuvajte za trenutak kada ćete trebati prvo financiranje 😉

6. Okupite ljude kojima vjerujete i koji imaju vještine i znanja koja vi nemate. Dobar tim je, rekla bih, 80% projekta.

7. Imajte viziju, budite entuzijastični, volite svoj projekt, ali nemojte biti slijepo zaljubljeni u njega. Ponekad će vam se činiti da tako nešto još uvijek ne postoji u svijetu, možda će vam se i činiti da drugi ne razumiju vaš projekt i pritom vas uvjeravaju da su drugi bolji od vas. Pokušajte biti racionalni i objektivni pri ocjeni svog projekta, ako to ne možete, slušajte iskusne oko sebe i učite od njih. I u konačnici sami donesite odluku što dalje.

 

Savjet za besplatne radionice/tečajeve koji mogu pomoći pri pokretanju start-upa?

Rado ću preporučiti predavanja i radionice koje organizira Plavi ured u Zagrebu. I sama sam prošla neke njihove radionice koje su mi bile interesantne. Iako već imam veliko iskustvo, uvijek nešto novo saznam. Ponekad samo jedna rečenica može napraviti čuda u promišljanjima. Na društvenim mrežama postoje startup grupe u kojima se dijele informacije o radionicama i druženjima koje se organiziraju pa svakako preporučujem uključivanje u takve grupe. Popratite i događanja u startup inkubatorima i akceleratorima koji često organiziraju predavanja otvorena za javnost, ne isključivo za svoje članove.

Meni su najdraže bile radionice Design Thinkinga i Lean Startup i to bih svima preporučila, ukoliko pokreću neki svoj projekt.

 

Nove na tržištu (i prefine J) Bite Me energetske pločice – kako je nastao Bite Me? Vi ste zaduženi za marketing, kako izgleda vaš radni dan?

BITE ME je jedan o projekata na kojem trenutno radim i čijem timu pomažem u marketingu. Tim sam upoznala još prije par godina kada su doselili u Zagrebački inovacijski centar (ZICER) gdje sam i ja imala ured sa svojim kolegama s projekta SightRun. Već tada su radili na sličnim projektima dok i sami nisu odlučili pokrenuti svoj startup. Danas uz Edu (CEO) i Luku (CMO) Mujkića na BITE ME projektu kao co-founderi rade Petra Mihalić koja je zadužena za razvoj proizvoda (inače prehrambeni tehnolog i nutricionist) i Martin Kandus koji brine o financijama. Ja sam tu da svojim iskustvom i znanjem pomognem u domeni marketinga koji vodi Luka. Uvođenje novog proizvoda na tržište uvijek je zahtjevno, kreativni procesi su bolji kada sudjeluje više ljudi, a u konačnici na operativi svi padamo jer ona je nužna, a uzima puno vremena.

BITE ME je brend prirodne sportske prehrane. Prije samo godinu dana lansirali su na tržište BITE ME sirove energetske pločice koje su 100% prirodne, vegan, bez aditiva i dodanih šećera, a napravljene su od suhog voća, orašastih plodova, sjemenki i začina. Izazovno je stvoriti prirodnu sportsku prehranu koja će biti jednako funkcionalna kao postojeći proizvodi, a koji obično sadrže puno umjetnih dodataka, aroma koji dugoročno zapravo loše utječu na naše tijelo. Ono što danas znamo o ovom proizvodu je da sportaši koji su ga probali i testirali, da su ga nastavili koristiti i iznimno su zadovoljni ne samo funkcionalnošću već i samim okusom. Da, napokon sportska hrana koja je i ukusna! Dodat ću da uz energetske pločice sada u ponudi imaju i Lava Cookies – sirove bio kolačiće punjene maslacem od orašastih plodova. Nitko još nije odbio ove kolačiće!

 

 

Moj radni dan je uvijek pun izazova i bez kalendara i zapisivanja svih obveza teško da bih sve stigla. Nećemo zaboraviti da uz poslovni dio ide i privatni koji treba izbalansirati da sve stignete, da se ne propteretite i da u konačnici uvijek nađete vremena i za sebe. Vrijeme najčešće provodim u uredu, vjerojatno ću krenuti s kavom i druženjem s kolegama, a onda se baciti na provjeravanje mailova i taskova koji su planirani za taj dan ili tjedan. Uvijek ću si zapisati 2-3 stvari koje taj dan trebam napraviti i još 2-3 koje bi bilo poželjno riješiti. Treba znati procijeniti prioritete, količinu posla po pojedinom zadatku i tek tada krenuti u realizaciju. Volim kad mogu u potpunosti riješiti projekt koji sam započela – primjerice neku pripremu za tisak i kad imam dovoljno vremena u komadu za kreativne stvari poput osmišljavanja sadržaja za društvene mreže. Pauza za ručak je obvezna i uz nju se uvijek nekako prolaze neformalne stvari koje su važne za projekte na kojima radim. U popodnevnim satima ću satima vrlo vjerojatno imati neko druženje s prijateljima ili otići na trening/trčanje ili slično te uvečer ostaviti vremena da dovršim i druge projekte na kojima radim. Nekad znam raditi i vikendima jer se otvore novi projekti, ali nikad mi nije teško. Oduvijek sam htjela da nemam ni petka ni ponedjeljka pa mi je svaki dan prepun događanja, bilo poslovnih bilo privatnih. Da, ponekad me teško uloviti, ali tome služe rasporedi i dogovori.

 

Uredništvo portala Mladihr.hr